אזרחים ממדינות זרות המעוניינים לשהות במדינת ישראל למגוון תקופות ומטרות, חייבים על פי חוק הכניסה לישראל לקבל אשרת תייר ממשרד הפנים. אישור השהיה הזה מכונה ויזה או אשרת שהייה. אך בעוד שאשרת השהייה מוגבלת בזמן וכן מוגבלת בתנאים שהיא מעניקה, ישנו אישור נוסף – אזרחות – המעניק למקבל אותו מעמד קבוע של אזרח מן המניין במדינת ישראל.

אילו סוגי אשרות קיימות? מה הן מקנות וכיצד ניתן לקבל אותן? הנה סקירה קצרה.

אשרת תייר בישראל

ויזה מסוג ב/2

האשרה הנפוצה ביותר היא אשרה מסוג ב/2, המעניקה אשרת שהייה למשך 3 חודשים מקסימום. זוהי האשרה הניתנת לרובם המוחלט של התיירים המגיעים לארץ, והיא ניתנת – בהתאם למדינה ממנה הגיעו – בשדה התעופה (למדינות שאזרחיהן פטורים מבקשה) או דרך מילוי בקשה בטרם הגיעם לארץ.

ויזה מסוג ב/1

בשונה מויזה ב/2, ויזה זו מאפשרת לתייר הנכנס לארץ גם לעבוד במדינת ישראל, והיא כוללת בתוכה רישיון עבודה. זוהי הויזה שמקבלים עובדים זרים. את האשרה הזו חייבים לקבל מבעוד מועד, אין אפשרות להגיע לארץ, לקבל אשרת שהייה "רגילה" ולאחר מכן להוסיף עליה אשרת עבודה.

האשרה ניתנת לשנה אחת, וניתן להאריך אותה עד לתקופה של חמש שנים.

אשרת תייר בישראל – תושבות זמנית

ויזת התושבות הזמנית ניתנת למגוון רחב של מבקשים, בין השאר, עולים חדשים שטרם החליטו האם ברצונם להשתקע במדינת ישראל, אשרת סטודנט הניתנת לסטודנטים המגיעים ללמוד בארץ במוסד מוגר בישראל, אשרה הניתנת לאנשי דת הממלאים מקום במוסד דתי בישראל וכן קרובי משפחתם, או רישיון כללי לישיבת ארעי, הניתן בדרך כלל לתושבים זרים הנמצאים בתהליך התאזרחות או תושבות קבע.

משך השהייה במסגרת קבלת תושבות זמנית משתנה בהתאם לסוג האשרה.

אשרת כניסה חוזרת

גם אם יש ברשותכם אשרת שהייה זמנית מסוגים שונים ואתם רוצים לצאת מישראל ולחזור אליה – חובה להודיע על כך במשרד הפנים, ולקבל אשרת כניסה חוזרת. אם לא תעשו כן, יפוג תוקף האשרה עם צאתכם מהארץ.

קבלת אשרת תייר (ויזה) בישראל

רישיון לישיבת קבע

רישיון לישיבת קבע אינו מצריך חידוש כלל. הזכויות שהוא מקנה דומות למעמד של אזרח, מלבד העובדה שתושב קבע אינו יכול להצביע, וניתן לבטל את מעמדו במידה וישב במדינה אחרת במשך שבע שנים, או קיבל במדינה אחרת מעמד של תושב.

אזרחות

קבלת אזרחות היא המעמד הקבוע והיציב ביותר מבין כולם. הוא לא זמני והוא מקנה את כל הזכויות שיש לאזרח מן המניין במדינת ישראל – ללא שום הבדל. בין השאר, רשאי האזרח להצביע בכנסת, לשאת דרכון וכן הוא חייב בשירות צבאי ובחובות נוספים. בניגוד לאשרות האחרות, קשה מאוד לשלול אזרחות או לבטלה. רק במקרים יוצאי דופן ניתן לעשות זאת, וגם זאת רק לאחר שהוכח שהאזרחות ניתנה במרמה ולאחר שהנושא נבדק לעומק.

אשרות השהיה השונות מיועדות להסדיר את מעמדם של כל מי שאינו אזרח במדינת ישראל בעת שהוא שוהה בה.

מאמרים ומידע נוסף

קבלת מעמד לאחר שנדחה פעמים רבות

מדובר באדם אשר נמצא בארץ באופן בלתי חוקי (לסירוגין) מזה 20 שנה. הוא ניסה לקבל אשרה באמצעות אין ספור בקשות שנדחו פעם אחר פעם, בין היתר, בקשת פליטות, בקשה הומניטרית, ואף…

קבלת אזרחות ישראלית דרך נישואין

חישוב תשלום ימי חג

זכויות עובדת בהריון

בית דין רבני או בית המשפט לענייני משפחה - מה עדיף?

קבלת מעמד של הורה לחייל ישראלי, בקשה הומניטרית