פיצויי פיטורים הנה פיצוי כספי שמגיע לעובד שפוטר (ובמקרים מסוימים שהתפטר).

בשביל להיות זכאי לקבלת פיצויים, עובד צריך לעבוד שנה ברציפות מבלי לשנות את מקום העבודה.

עם זאת, אם פוטרו עובד זמן קצר לפני שנת עבודתו על מנת להימנע מפיצויים, ויש לעובד הוכחה לכך, הוא עשוי לזכות בפיצויים.

איך מחושבים פיצויים?

בדרך כלל פיצויי פיטורים שווים לשכר של חודש כפול ותק העבודה.

לאחרונה יותר ויותר מעסיקים חתמו על הסכם עם עובד מכוח סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, לפיו העובד בכל מקרה יהיה זכאי לפיצויים, בלי קשר פיטרו אותו או הוא התפטר.

מעסיק ועובד יכולים להסכים להפרשת מלוא פיצויי הפיטורים – 8.33 % מהשכר.

בכל מקרה, מעסיק מפקיד כל חודש12.5% ​​(6% בקרן פיצויים, 6.5% בקרן פנסיה). העובד, במקרה של סיום העבודה, מקבל את כל מה שהצטבר בקרן.

יש כאן יתרונות וחסרונות, מצד אחד, עובד יקבל תשלומים בכל מקרה, מצד שני, סכום התשלומים עשוי להיות נמוך מהשכר כפול ותק (חישוב סטנדרטי של פיצויים).

תנאים לקבלת פיצויים במקרה של התפטרות

ככלל, עובד שהתפטר לא זכאי לפיצויי פיטורים, אך יש מקרים מסוימים שיהיה לו זכות לפיצויים.

הגעה לגיל פרישה

עובד שהתפטר לאחר שהגיע לגיל פרישה, הוא זכאי לפיצויים.

במקרה שעובד התחיל לעבוד במקום עבודה אחרי גיל פרישה והתפטר, הוא יהי זכאי לפיצויים אם עבד לפחות שנה במקום עבודה.

מצב בריאותי לקוי של העובד או של בן משפחתו

אם עובד התפטר בגלל מצב בריאות שלו לקוי או של בן משפחתו, ההתפטרות נחשבת לפיטורים ועובד זכאי לפיצויים.

במצב הזה בן כבן משפחה נחשב:

• בן זוג של עובד
  • ילדים
  • הורים
  • נכדים

כדי לקבל פיצויים עקב מצב בריות, צריך להיות אישור מרופא תעסוקתי, שאומר שעקב המצב בריאותי עובד לא יכול להמשיך לעבוד בעבודה הזו.

כדי לקבל פיצויים עקב מצב בריות לקוי של בן משפחה, אמור להיות קשר בין התפטרות ומצב בריות של העובד.

אחרי לידה (לצורך הטיפול בילד)

אם עובדת התפטרה תוך 9 חודשים מיום לידתו של הילד על מנת לטפל בו, התפטרותה נחשבת לפיטורים והיא יכולה לקבל פיצויים. עם זאת, הסיבה לפיטורים אמורה להיות הצורך לטפל בילד, בעוד שהחוק אינו מפרט כמה זמן צריך לעבור לפני תחילת העבודה במקום אחר, אך זה אמור להיות זמן סביר.

עובד שקיבל ילד לאימוץ, או מאם פונדקאית, או למטרת אומנה יהי זכאי לפיצויי פיטורים במקרה התפטרותו.

גם עובד יכול לקבל פיצויים במקרה התפטרותו, לצורך טיפול ילד, במקום בת זוגו.

הרעה בתנאי העבודה

עובד שהתפטר בגלל הרעת תנאים במקום עבודתו, יכול להיות זכאי לפיצויים.

מה נחשב להרעת תנאים?

• עיכובים בתשלומי שכר
  • עברת עובד למשרה אחרת שאינה מקבילה לקודמת
  • הפחתת שכר עבודה או העברת עובד ממשרה מלאה למשרה חלקית

לפני התפטרות מהסיבות האלו, עובד צריך להגיד למעסיק על הרעה המוחשית שבגללה עובד לא יכול להמשיך לעבוד. אם מעסיק לא שינה את המצב, עובד יכול להיתפטר ולהיות זכאי לפיצויי פיטורים.

הרעה בתנאי העבודה עקב העברת מקום העבודה

עבר מקום עבודה למקום אחר יכול להיחשב כהרעת תנאים עבודה ולעובד יכול להיות זכות לפיצויים.

במקרים מסוימים גם עברת מקום עובדה למרחק קצר יכול להיחשב כהרעת תנאים.

עברת מקום עבודה נחשב כהרעת תנאי אם לעובד לוקח הרבה יותר זמן להגיע לעבודה, אם הוא צריך להחליף כמה אוטובוסים עד שיגיע למקום עבודה.

לפני התפטרות עובד צריך להודיע למעסיק על הרעה מוחשית ואם מעסיק לא יכול לתקן את המצב, עובד יכול להתפטר ולקבל פיצויים.

מעבר למקום מגורים מרוחק

עובד שהתפטר עקב העברת מקום מגורים, אם מרחק בין מקום מגוריו החדש למקום למגורי קודם, לפחות 40 ק"מ.

באיזה מקרים מדובר:

• אם העובד עבר מקום בקשר לנישואיו ושינה את היישוב (בתוך ישראל)
  • מעבר מיישוב שאינו באזור פיתוח ליישוב באזור פיתוח
  • עובד שהעתיק את מקום מגוריו בשל העברה בתפקיד של בן-זוגו המשרת בשירות צבאי על פי התחייבות לשירות קבע
  • עובד שהעתיק את מקום מגוריו בשל העברה בתפקיד של בן-זוגו

גיוס לצה"ל

עובד, שהתפטר בגלל גיוס לצה"ל ועבד במקום עבודתו לפחות שנה, זכאי לפיצויי פיטורים

חילופי מעסיקים באותו מקום עבודה

עובד יכול להיות זכאי לפיצויי פיטורים אם החליף המעסיק במקום עבודה.

בכל מקרה, הזכאות לפיצויי פיטורים יהיה לעובד שעבד אצל מעסיק הקודם במשך שנה לפחות.

מועד קבלת פיצויי הפיטורים

עובד אמור לקבל פיצויים ביחד עם משכורת אחרונה, אם מעסיק משלם ישיר לעובד ואם אחר לא נקבע בהסכם קיבוצי.

אם פיצויים הופרשו לקופת גמל, על המעסיק להודיע לקופה בכתב על שחרור הכספים, תוך 15 יום אחרי פיטורים. קופת הגמל צריכה לשחרר את הפיצויים אחרי אישור של מעסיק.

פיצויים לעובד