דיני משפחה הם ענף משפטי רגיש במיוחד, הכולל בתוכו את כל הקשור במעמד האישי של האדם ובהקשרו המשפחתי – החל מדת, דרך השתייכות ויוחסין, הורות ומעמדה המשפטי, וכן כל הקשור בתחום נישואין וגירושין, ירושות, צוואות ועוד. אילו תחומים נוספים נכללים עם דיני משפחה וירושה, ביתר פירוט? מי הן הערכאות המשפטיות המוסמכות לדון בדיני משפחה ואיזו סמכות שיפוטית ניתנת לכל אחת מהן?

דיני משפחה וירושה על קצה המזלג

הנה כמה תחומים מרכזיים בהם עוסק הענף המשפטי הדן בדיני המשפחה:

נישואים

שינוי המעמד האישי של בני הזוג ל"נשואים" וכן קביעת החובות והזכויות. כפי שיורחב בהמשך, הנישואים בישראל, הזכויות, החובות, מהות הקשר בין בני הזוג וכן השאלה עם מי מותר להתחתן נקבעים על פי הדין הדתי.

גירושים

בני זוג המחליטים להתגרש, יכולים לעשות זאת רק דרך הרבנות. הסדרי משמורת וראיה, חלוקת רכוש, מזונות הילדים, וכן במקרים בהם אין הסכמה בין בני הזוג – גם המאבק המשפטי – הם חלק מסמכויותיו המשותפות של בית הדין הרבני וכן בית המשפט לענייני משפחה.

הורות ומשפחה

אימוץ הוא תחום נוסף הקשור לדיני משפחה. בית המשפט הוא המחליט בעניינים אלו, ומתווה כללי יסוד מנחים בתחום רגיש ומורכב זה. בנוסף, מינוי אפוטרופוס (אדם הממונה על רווחתו של אדם אחר כדי שלא יוותר ללא הגנה משפטית) וכל נושא אפוטרופוסות הוא תחום שנידון בבתי משפט.

ירושה

כשאדם נפטר, הוא יכול לכתוב צוואה המעמידה את נכסיו הרוחניים והממשיים לקרוביו. הסדרת הירושה שהותיר אחריו האדם, בין אם נעשית על פי צוואה ובין אם הנפטר לא הותיר צוואה, נעשית על ידי עורך דין מטעמו ובמקרים של חילוקי דעות כאלה ואחרים מגיע הנושא להידון בערכאות השונות.

ערכאות אזרחיות או ערכאות דתיות?

כפי שניתן לראות, לא בכל תחום ניתן לשפוט בכל ערכאה משפטית. במדינת ישראל קיימת הפרדה בין המערכת המשפטית לבין הדין המהותי, והתחומים השונים – לעיתים קרובות – מתערבבים אלה באלה ונידונים הן במערכת בתי המשפט האזרחית והן בבין הדין הדתי. כך למעשה מתקיימים שני דינים, זה לצד זה.

כך למשל עניינים כגון מזונות, אימוץ, ירושות, אפוטרופוסות, צוואות ועוד יכולים לידון בשתי הערכאות, ואילו בנושאים של נישואין וגירושין – הסמכות היחידה עבור כל מי ששייך ללאום היהודי הוא בית הדין הרבני.

קונפליקט או הרמוניה?

פעמים רבות, בשל הכפילות בנושאים השונים והעובדה שניתן לשפוט בנושאים מסוימים בשתי הערכאות – החילונית והדתית – לא מעט פעמים נוצר מירוץ סמכויות ביניהן. יחד עם זאת, חשוב להדגיש שיש נושאים בהם לבני הזוג או למעורבים במשפט תהיה האפשרות לבחור באיזו ערכאה הם מעוניינים להישפט.

במיוחד בתחום רגיש זה של דיני משפחה וירושה, הנוגע בגלעין האישי הבסיסי ביותר, חייבות הערכאות השונות לשתף פעולה, על מנת להביא לפתרון הטוב ביותר בין הצדדים.

תחום דיני המשפחה הוא תחום בעל מאפיינים ייחודיים בכל העולם – ובמדינת ישראל בפרט, בשל השילוב בין הערכאות השונות שבסמכותן לשפוט.

דיני משפחה וירושה

מאמרים ומידע נוסף

קבלת מעמד לאחר שנדחה פעמים רבות

מדובר באדם אשר נמצא בארץ באופן בלתי חוקי (לסירוגין) מזה 20 שנה. הוא ניסה לקבל אשרה באמצעות אין ספור בקשות שנדחו פעם אחר פעם, בין היתר, בקשת פליטות, בקשה הומניטרית, ואף…

קבלת אזרחות ישראלית דרך נישואין

חישוב תשלום ימי חג

זכויות עובדת בהריון

בית דין רבני או בית המשפט לענייני משפחה - מה עדיף?

קבלת מעמד של הורה לחייל ישראלי, בקשה הומניטרית