כחלק מחוקי העבודה, נקבעו חוקי הגנה ספציפיים עבור נשים הרות, שמטרתן הן לסייע לנשים הרות לצלוח את תקופת ההיריון בשלום ולשלב אותה עם עבודתן באופן מוצלח. על אף שמדובר בתקופה משמחת ומלאת ציפייה, יש לא מעט אתגרים העומדים לפתחה של העובדת בחודשי ההיריון – אחד מהם הוא הקושי להתמודד עם שגרת העבודה התקינה. אילו זכויות עובדת בהריון נקבעו כדי להגנתן?

איסור לפטר

חוקי העבודה אינם מאפשרים לפטר עובדת בהריון. על פי תנאי החוק, אם העובדת מועסקת שישה חודשים או יותר באותו מקום עבודה, אסור למעסיקה לפטר אותה, למעט אם הוא פנה למשרד הכלכלה והוא התיר לו לעשות כן.

זכויות עובדת בהריון – הסייגים לחוק

מעסיק המעוניין לפטר עובדת בתקופתה הריונה, חייב, כאמור, לקבל היתר על כך ממשרד הכלכלה. אגף ההסדרה שבמשרד הכלכלה חייב להשתכנע שאין קשר בין הפיטורים לבין ההריון, וכי מכלול השיקולים הקשורים בהעסקת העובדת לא יפגעו בה.

במקרה בו פוטרה עובדת בהריון ללא הצדקה וללא היתר – יבוטלו הפיטורים באופן מיידי, זכויות עובדת בהריון ישמרו במלואן. בנוסף, העובדת תהיה זכאית לדרוש את המעסיק דרך תביעת פיצויים, על סמך האפליה שנעשתה לה.

זכויות עובדת בהריון

הרעת תנאים

לא מעט מעסיקים חוששים מפני החוק, ובצדק, ולכן לא מפטרים את העובדת – אך כן פועלים כנגדה. לא מעט עובדות בהריון סובלות מהרעת תנאים שבאה לידי ביטוי בהעברה לתפקיד אחר שהיא אינה רגילה אליו, ירידה במעמד, הקפדה יתירה על נהלים שלא כבעבר וירידה לפרטים קטנים ועוד. במקרה של הרעת תנאים בו ניתן להוכיח שנעשה עוול לעובדת – ניתן לתבוע את המעסיק.

חזרה לעבודה

לאחר הלידה יוצאת העובדת לחופשת לידה, המגיעה לה על פי החוק. לאחר שהעובדת חוזרת לעבודה, אסור למעסיקה לפטר אותה במשך 60 ימים מיום חזרתה. במידה והוא מעוניין לעשות זאת, אותו ההליך החל על עובדת בהריון חל גם כאן – על המעסיק לקבל היתר משר הכלכלה, ולהוכיח שאין קשר בין הרצון לפיטורים לבין העובדה שמדובר ביולדת טרייה. כמובן שאם העסק נסגר באותו הזמן – המעסיק רשאי לפטר את העובדת.

בנוסף, על המעסיק להחזיר את העובדת לאותו היקף משרה בדיוק ובאותו השכר בדיוק ולא לפגוע בשניהם, להחזיר את העובדת לאותה העבודה שביצעה בטרם ילדה ולא לפגוע בתנאים שלה. בנוסף, על כל עובדת השבה מחופשת לידה חל האיסור לעבוד בעבודת לילה בתוך ארבעה חודשים מיום חזרתה מהחופשה, אלא אם כן היא הסכימה על כך בכתב.

כל מעסיק שיפר את התנאים הללו חושף את עצמו לתביעה ולקנס, אלא אם כן קיבל היתר משר הכלכלה על כל צעד שעושה.

מטרתם של חוקי דיני עבודה אלו הוא כדי לאפשר לעובדת בהריון ליהנות מהיכולת להרחיב את התא המשפחתי מבלי להינזק בפן התעסוקתי.

מאמרים ומידע נוסף

קבלת מעמד לאחר שנדחה פעמים רבות

מדובר באדם אשר נמצא בארץ באופן בלתי חוקי (לסירוגין) מזה 20 שנה. הוא ניסה לקבל אשרה באמצעות אין ספור בקשות שנדחו פעם אחר פעם, בין היתר, בקשת פליטות, בקשה הומניטרית, ואף…

קבלת אזרחות ישראלית דרך נישואין

חישוב תשלום ימי חג

זכויות עובדת בהריון

בית דין רבני או בית המשפט לענייני משפחה - מה עדיף?

קבלת מעמד של הורה לחייל ישראלי, בקשה הומניטרית