האם מותר למעסיק להתקין מצלמה שמשקיפה על העובד במקום העבודה? האם מותר למעסיק לחייב את העובד להחתים כרטיס בכל פעם שהולכים לשירותים? או להפסקת סיגריה? האם מותר למעסיק להתקשר לעובד בשעות בהם העובד לא נמצא בעבודתו?

הטכנולוגיה המתקדמת הביאה שינויים רבים לחיינו, שינויים אלה לא פסחו על חיינו בעבודה. החוק הישראלי מפגר בהרבה אחרי הטכנולוגיה ועדיין לא נותן מענה מלא לשינויים ולסיטואציות החדשות שנוצרו בעקבותיה. במדריך הזה, ננסה לעשות סדר, ולהמחיש מתוך הפסיקה , מה מותר ומה אסור מטרתו של המדריך פשוטה, לאפשר לעובדים לדעת את זכויותיהם בכל הקשור לפרטיות במקום העבודה.

דוגמאות לזכות העובד לפרטיות:

הפסיקה קבעה מספר עקרונות מנחים, בבחינת מה מותר ומה אסור במסגרת הפרטיות במקום העבודה, להלן מספר דוגמאות בולטות:

האם מותר למעסיק להיכנס לכתובת הדואר האלקטרוני של עובד?

  • בעיקרון, אסור למעסיק להיכנס לכתובת דואר אלקטרוני של עובד, אפילו אם מדובר בכתובת של העבודה. רק במקרים יוצאי דופן ומיוחדים יתאפשר למעסיק להיכנס לדואר האלקטרוני של עובד.
  • דוגמא: עובד בכיר בחברה נחשד בכך שהוא מתעתד לפתוח חברה מתחרה בחברה בה הוא עובד, הוא השתמש בכתובת האלקטרונית של מקום עבודתו בכדי לקחת מסמכים ונתונים לטובת קידום עסקו העתידי – במקרה זה , התיק בית הדין למעסיק להיכנס לכתובת הדואר האלקטרוני של העובד (דואר אלקטרוני של מקום העבודה).

האם מותר למעסיק להתקין מצלמות במקום העבודה של העובד?

  • בית הדין עושה הבחנה בין מצלמה נסתרת שהותקנה ללא ידיעת העובד, במקרה כזה, נקבע שהדבר מהווה פגיעה בפרטיות העובד. לעומת זאת, כאשר הותקנה מצלמה בידיעת העובד, ככלל, נפסק כי הדבר לגיטימי.
  • דוגמא: עובד שעבר בחברה מזה שנים רבות, גילה לתדהמתו כי הוא מצולם במצלמה במשך כל עבודתו… המעסיק הסיר את המצלמה למחרת היום, למרות האמור, התפטר העובד ותבע לקבל פיצויי פיטורים מלאים בשל פגיעה בזכותו לפרטיות. במקרה זה, קיבל בית הדין את תביעתו של העובד וקבע כי אכן מדובר בפגיעה קשה בפרטיות.

האם מותר למעסיק להתקין תוכנה למעקב אחרי העובד?

  • התשובה כאן מעט מורכבת, בעיקרון, במידה והעובד יודע, במידה ומדובר בתוכנה שבודקת רק דברים טכניים (מיקומו של העובד, לא מעקב אחר שיחותיו), ובמידה והדבר בא לידי ביטוי בהסכם בין הצדדים, נקבע כי הדבר לא מהווה פגיעה בפרטיות. כמובן שכל מקרה ייקבע לגופו על פי אמות מידה אלו.
  • דוגמא: עובד תבע את מעסיקו בשל העובדה שהמעסיק התקין "תוכנת מעקב" על המכשיר הסלולארי של העובד. מדובר בתוכנה שמסרה למעסיק את מיקומו של העובד, לא מעבר לכך. המעסיק לא שמר את החומר בשום מקום. תביעתו של העובד נדחתה ונפסק כי לאור העובדה שהעובד ידע על כך, ולאור מכלול הנסיבות מדובר בפגיעה מידתית ולגיטימית.

האם מותר למעסיק לעיין בטלפון הסלולארי של העובד?

  • בית הדין קבע מפורשות, כי ללא הסכמת העובד, לא ייקח המעסיק את המכשיר הסלולארי של העובד, לא יעיין בו, לא יעשה בו כל שימוש.
  • דוגמא: מעסיק שחשד שעובדת שלו, משחירה את פניו ברבים ואומרת עליו דברים רעים, לקח את המכשיר הסלולארי של העובדת, ועיין בו ללא הסכמת העובדת. בית הדין קיבל את תביעת העובדת וקבע כי מדובר בפלישה בוטה לפרטיות העובדת המצדיקה קבלת פיצויים.

עובד השאיר את חשבון הפייסבוק שלו פתוח במחשב של העבודה, האם מותר למעסיק להסתכל בו?

  • בית הדין קבע, כי הדבר אסור, למרות שהעובד השאיר את הדף פתוח, ולמרות שמדובר במחשב ששייך למקום העבודה, בית הדין לא מצא כל הצדקה לפלישה כזו לפרטיות העובד ולמרחב הווירטואלי שלו, ופסק כי מדובר בפלישה שבניגוד לדין.
  • דוגמא: עובד סיים את יום העבודה, ופנה לביתו. המעסיק ראה שבמחשב של העובד, נותר דף אינטרנט פתוח, אשר בו חשבון הפייסבוק האישי של העובד, המעסיק נכנס לחשבון, עיין בהודעות האישיות של העובד, ואף הגדיל ועשה "שיתוף"…. בית הדין פסק כי מדובר בפלישה לפרטיות העובד, ופסק פיצויים מלאים לעובד בשל כך.

סיכום:

כמו שניתן לראות הטכנולוגיה יוצאת לנו אתגרים חדשות לבקרים במקום העבודה, היכן עובר הגבול בין פרטיות העובד, לבין רכוש המעסיק? מתי המעסיק עובר את גבולות הטעם הטוב ונכנס למרחב הפרטי של העובד? פרטים אלה עוד ייפסקו רבות בבתי הדין וכמו במקרים רבים, המציאות תכתיב פסיקות חדשות לתחום זה שרק הולך ומקבל תאוצה עם השנים.

קבלת יעוץ:

את/ה מרגיש/ה שפלשו לך לפרטיות במקום העבודה? באם הנך סבור/ה כי מגיעים לך זכויות אשר לא קיבלת, הנך מוזמן/נת לפנות למשרדנו, עוה"ד דן קלדרון בכל שאילתא, בכל עניין. נשמח לסייע.

ראה גם:  עורך דין דיני עבודה

הזכות לפרטיות במקום העבודה

מאמרים ומידע נוסף

קבלת מעמד לאחר שנדחה פעמים רבות

מדובר באדם אשר נמצא בארץ באופן בלתי חוקי (לסירוגין) מזה 20 שנה. הוא ניסה לקבל אשרה באמצעות אין ספור בקשות שנדחו פעם אחר פעם, בין היתר, בקשת פליטות, בקשה הומניטרית, ואף…

קבלת אזרחות ישראלית דרך נישואין

חישוב תשלום ימי חג

זכויות עובדת בהריון

בית דין רבני או בית המשפט לענייני משפחה - מה עדיף?

קבלת מעמד של הורה לחייל ישראלי, בקשה הומניטרית